Potrzeby oświatowe (wcześniej Subwencja oświatowa)
1 października 2024 roku Sejm uchwalił ustawę regulującą dochody jednostek samorządu terytorialnego, która wprowadza istotne zmiany w systemie finansowania JST, w tym w zakresie oświaty oraz innych zadań publicznych.
Od 1 stycznia 2025 roku, subwencja oświatowa została zastąpiona przez określanie i finansowanie tzw. „potrzeb oświatowych”. Samorządy będą otrzymywać kwotę potrzeb oświatowych na sfinansowanie swoich zadań oświatowych oraz na sfinansowanie dotacji oświatowych dla podmiotów z zakresu oświaty, których jest organem rejestrującym.
Potrzeby oświatowe – podstawa prawna
Temat potrzeb oświatowych regulują m.in. następujące przepisy polskiego prawa:
- Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1572 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025 (Dz. U. 2024 poz. 1930).
Potrzeby oświatowe 2025
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa w drodze rozporządzenia sposób podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego. W dniu 27 grudnia 2024 roku ogłoszono treść Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025, dalej jako „Rozporządzenie”.
Rozporządzenie to przewiduje, że kwota potrzeb oświatowych obliczana jest na podstawie specjalnego algorytmu, tj. poprzez mnożenie liczby uczniów przeliczeniowych przez finansowy standard podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych (tzw. „standard A”). Standard A w 2025 roku wynosi około 9 477 zł, co stanowi wzrost w stosunku do roku poprzedniego, kiedy to wskaźnik ten wynosił 8 991 zł.
Kwota potrzeb oświatowych na ucznia niepełnosprawnego 2025
Rozporządzenie przewiduje w 2025 roku zmiany w wysokości dotacji na uczniów z niepełnosprawnościami w oddziałach innych niż integracyjne.
Wysokość ta będzie zależna od liczby godzin wsparcia. Finansowanie w 2025 roku będzie wyglądać następująco:
- w przypadku oddziałów integracyjnych finansowanie pozostaje bez zmian;
- w przypadku oddziałów specjalnych zwiększono wagę z 9,5 do 10;
- w przypadku uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi w oddziałach innych niż integracyjne i specjalne uzależnia się ich finansowanie od liczby godzin wsparcia.
Poprzez liczbę godzin wsparcia, jak wskazuje treść Rozporządzenia, należy rozumieć tygodniową liczbę godzin wsparcia ucznia lub słuchacza z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego stanowiącą sumę:
- tygodniowej liczby godzin zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
- tygodniowej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizujących zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, realizowanych indywidualnie z uczniem;
- połowy tygodniowej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizujących zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, organizowanych w grupie;
- tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych z uczniem przez nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi;
- tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych z uczniem przez specjalistów zatrudnionych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi;
- tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych przez pomoc nauczyciela dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Poszczególne wagi w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami na rok 2025 przedstawiają się następująco:
- P5 = 1,400 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) oraz dla uczniów lub słuchaczy szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadpodstawowych specjalnych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, którzy nie posiadają orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego;
- P6 = 2,900 dla uczniów lub słuchaczy niewidomych, słabowidzących, niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego);
- P7 = 3,600 dla uczniów lub słuchaczy niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego)
- P8 = 9,500 dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) oraz dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych;
- P9 = 10,000 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych);
- P10 = 9,500 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, dla których liczba godzin wsparcia jest większa niż 10 godzin;
- P11 = 7,100 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, dla których liczba godzin wsparcia jest większa niż 5 godzin i mniejsza niż 10 godzin lub równa 10 godzinom;
- P12 = 3,600 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, dla których liczba godzin wsparcia jest większa niż 2 godziny i mniejsza niż 5 godzin lub równa 5 godzinom;
- P13 = 1,500 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, dla których liczba godzin wsparcia jest mniejsza niż 2 godziny lub równa 2 godzinom i nie jest równa 0;
- P14 = 0,800 dla uczniów lub słuchaczy niepełnosprawnych w oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego).
Kwota potrzeb oświatowych na ucznia w klasie sportowej 2025
Zasady w zakresie dotowania uczniów z oddziału sportowego lub szkoły mistrzostwa sportowego nie zmieniło się w stosunku do roku 2024.
Nowe rozporządzenie określające podział łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego przewiduje takie same wagi dla uczniów z oddziałów sportowych oraz dla uczniów z oddziału mistrzostwa sportowego jak rozporządzenie na rok 2024, tj.:
- P 37 = 0,200 dla uczniów oddziałów sportowych;
- P 38 = 1,000 dla uczniów oddziałów mistrzostwa sportowego.
Niemniej jednak, jak zostało wspomniane wcześniej, wzrostowi uległa kwota standardu A, która na 2025 rok wynosu 9 477 zł. Stąd też kwota spływająca do samorządu będzie wynosić odpowiednio:
- 1895,4 zł na jednego ucznia oddziału sportowego;
- 9 477 zł na jednego ucznia oddziału mistrzostwa sportowego.
Kwota potrzeb oświatowych na nauczyciela 2025
Potrzeby oświatowe na 2025 rok uwzględniają w szczególności etapy rozwoju zawodowego nauczycieli z podziałem na nauczycieli poczatkujących, nauczycieli mianowanych oraz nauczycieli dyplomowanych.
Ponadto, przewidziano wskaźnik korygujący, który ma umożliwić naliczanie wyższych kwot potrzeb oświatowych wobec tych jednostek samorządu terytorialnego, w których udział liczby etatów nauczycieli mianowanych i nauczycieli dyplomowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli jest wyższy niż średnia w skali kraju.
Potrzeby oświatowe – pomoc prawna
Kancelaria Prawa Gospodarczego i Oświatowego oferujemy kompleksową pomoc w sprawach z obszaru potrzeb oświatowych (dawniej subwencji oświatowych). Posiadamy odpowiednią wiedzę i wykształcenie, aby móc rozwiązywać wszystkie problemy natury prawnej naszych klientów.
Zapraszamy do kontaktu:
- przez telefon: +48 533 940 018
- przez e-mail: [email protected]
- w siedzibie kancelarii: al. Słowackiego 15A/8, 31-159 Kraków (po wcześniejszym umówieniu terminu spotkania)