Zakładanie żłobka
Opieka w żłobku jest sprawowana nad dziećmi od ukończenia 20 tygodnia życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia. W przypadku gdy jest niemożliwe lub utrudnione objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym (w przypadkach uzasadnionych rozwojem dziecka lub brakiem miejsc w przedszkolu) możliwe jest opieka nad dzieckiem do ukończenia 4 roku życia.
Rejestracja żłobka podstawa prawna
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, opieka nad dziećmi w tym wieku może być organizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna oraz nianię. W dzisiejszym wpisie chcielibyśmy Państwu przybliżyć i przedstawić procedurę założenia jednej z instytucjonalnych form opieki nad najmłodszymi dziećmi, jaką jest żłobek.
Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Prowadzenie żłobka jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Wniosek składa się do właściwego ze względu na gminę prowadzenia żłobka urzędu miasta lub gminy.
Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, wniosek zawiera:
- w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu;
- numer NIP, o ile wnioskodawcy taki numer nadano;
- adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu podmiotu zamierzającego prowadzić żłobek,
- decyzję Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej,
- decyzję Powiatowego Inspektora Sanitarnego,
- w przypadku osoby fizycznej zaświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie;
- oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek np. umowa najmu lokalu, umowa sprzedaży,
- w przypadku osoby fizycznej – numer PESEL,
- informację o godzinach pracy żłobka,
- adres poczty elektronicznej i numer telefonu żłobka,
- informację, czy żłobek jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki,
- wysokość opłat w żłobku.
Wniosek o wpis do rejestru składany jest na portalu empatia.mpips.gov.pl, na formularzu RKZ-1 i podlega on opłacie, jednak nie wyższej niż 1.000,00 złotych.
Organ prowadzący rejestr jest obowiązany dokonać wpisu podmiotu do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu do tego organu wniosku o wpis wraz z dołączonymi do niego dokumentami. Jeżeli organ prowadzący rejestr nie dokona wpisu w terminie, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 14 dni, podmiot może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał podmiot do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania.
Osobowość prawna żłobka
Żłobki analogicznie również jak szkoły i placówki oświatowe tworzące system oświaty, nie posiadają przymiotu osobowości prawnej. Brak osobowości prawnej w rozumieniu prawa cywilnego oznacza w pierwszej kolejności, że podmioty te pozbawione są możliwości występowania w obrocie prawnym, zawierania umów oraz zaciągania zobowiązań. Nie posiadają one również zdolności procesowej, tj. zdolności do występowania w charakterze strony w postępowaniu sądowym, co wynika wprost z art. 64 § 11 k.p.c. Wyjątek od tej zasady stanowi postępowanie z zakresu prawa pracy, w którym z mocy art. 460 § 1 k.p.c. zdolność sądową i procesową ma także pracodawca, chociażby nie posiadał osobowości prawnej, a w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych zdolność tę ma organ rentowy i wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności.
Zakładanie żłobka – kompleksowa pomoc
Kompleksowe wsparcie w obszarze zakładania żłobków i klubów dziecięcych to jedna ze specjalistycznych usług świadczonych przez naszą kancelarię prawa oświatowego. Zapraszamy do kontaktu w celu przedstawienia możliwości współpracy.